به وب سایت دانشکده فنی و حرفه ای سما خوش آمدید

گروه معماری

معماري چيست؟
واژه معماري در لغتنامه دهخدا اين چنين معني شده است: معماري عبارتست از علم بنايي ( شغل معمار) ولي اگر اندکي عميق تر بنگريم درخواهيم يافت که اين لغت در معناي تخصصي واژگاني است که شايد تعريف دقيق تر و جامع تري را بطلبد. از ايزو مي توان معماري را به اختصار « هنر خلق فضاي مورد نياز انسان» تعريف نمود. اگرچه تعاريف متعددي از سوي بزرگان بزرگان معماري جهان و متخصصان اين رشته مطرح شده است ولي به نظر اين تعريف کوتاهترين و در عين حال جامع ترين تعريف بحساب مي آيد. فارغ از اين مباحث آنچه در تعريف معماري در قالب رشته تحصيلي در دوره کارداني معماري آمده است چنين است: « معماري بعنوان يکي از دوره هاي آموزش عالي است که هدف آن تربيت افرادي است که بتوانند فاصله بين مهندس معمار و سطوح پايين تخصصي را در امور اجرايي ساختمان پر کرده و در زمينه طراحي بعنوان  دستيار مهندس معمار همکاري نمايند. وجود افرادي که بتوانند طرح هاي مهندسين معمار را در زمينه هاي ارائه و ترسيم و رساندن يک طرح اوليه مهندس طراح به فاز يک و دو ( ترسيم نقشه هاي معماي و اجرايي) ياري نمايند. ضرورت و اهميت اين دوره را کاملاً مشخص و محرز مي سازد.
* نقش و تواناييهاي فارغ التحصيلان رشته معماري
فارغ التحصيلان اين رشته در زمينه هاي زير مي توانند ايفاي نقش نمايند:
1- کار در دفاتر فني و معماري (مهندسين مشاور) و کمک در جهت ارائه کار طراح
2- مديريت کارگاه هاي کوچک ساختماني
3- نظارت در کارهاي اجرايي ساختماني و معماري و کمک در جهت صحت و دقت انجام کار
* مشاغل قابل احراز
1- همکاري در دفاتر مهندسين مشاور بعنوان دستيار مهندس معمار
2- همکاري در دفاتر فني و مهندسي استانداريها و فرمانداريها و کليه دستگاه هايي که به نحوي با کارهاي طراحي و اجراي ساختمان مرتبط مي باشد.
3- نظارت بر اجراي کارهاي ساختماني و معماري
4- کار در دفاتر فني و طراحي بعنوان اپراتور کامپيوتر
* ضوابط و شرايط پذيرش دانشجو:
1- دارا بودن ديپلم سه ساله فني و حرفه اي در رشته نقشه کشي معماري و يا دوره چهارساله در رشته معماري
تبصره: ديپلمه هاي کاردانش در رشته ذيربط به شرط گذراندن دروس جبراني
2- دارا بودن توانايي جسماني لازم
3- پذيرفته شدن در آزمون ورودي
* طول دوره و شکل نظام
مطابق با نظام آموزشهاي علمي- کاربردي طول دوره کارداني 2 تا 3سال است، که دروس عملي و نظري آن بصورت واحد ارائه مي گردد. بگونه اي که هر واحد نظري معادل 16 ساعت درسي و هر واحد آزمايشگاهي معادل 32 ساعت درسي،  هر واحد کارگاهي معادل 48 ساعت و هر واحد کارآموزي معادل 120 ساعت در طول نيمسال مي باشد.



ملاحظات

استاندارد

درصد

جمع ساعات

نوع درس

 

35 تا 55 درصد

35

688

نظري

 

45 تا 65 درصد

65

1280

عملي

 

100

100

1968

جمع کل

 
 * معرفي فضا و امکانات آموزشي آموزشکده در رشته معماري
آموزشکده فني و حرفه اي سما واحد يزد در سال 1383 به ياري پروردگار متعال و به همت والاي مسئولين و دست اندرکاران مرکز اقدام به پذيرش دانشجو در قالب 3 رشته از جمله نقشه کشي معماري نمود که از آن زمان تاکنون تلاشهاي مؤثر و سختکوشي همکاران در جهت نيل به اهداف مقدس آموزشي موجب گرديد تا امروز شاهد پويايي و برخورداري دانشجويان اين مرکز از امکانات ذيل باشيم: 
الف) برخورداري از 4 آتليه مجهز به ميز رسم که گنجايش هر يک از اين آتليه ها 20 نفر هنرآموز مي باشد.
ب) برخورداري از يک واحد سمعي – بصري مجهز به دستگاه ويژيولايرز و ساير وسايل کمک آموزشي که براي آموزش دروس مختلف مورد استفاده دانشجويان و اساتيد رشته مزبور قرار مي گيرد.
ج) بهره مندي از کتابخانه که از بين 4500 جلد کتاب موجود در آن حدود 1400 جلد کتابها متعلق به رشته معماري است که در اختيار دانشجويان اين رشته قرار مي گيرد.
* تعداد و وضعيت دانشجويان شاغل به تحصيل در رشته معماري
هم اکنون تعداد 61 نفر برادر و 40 نفر خواهر در اين مرکز مشغول به تحصيل مي باشند. آنچه بعنوان برگ زرين در کارنامه رشته معماري اين مرکز مي توان از آن ياد کرد اينکه تعدادي از دانشجويان مرکز در زمان تحصل و همزمان با پيمودن پله هاي ترقي در رشته معماري بسادگي مي توانند جذب بازار کار شده و رد حرفه تخصصي خود ايفاي نقش نمايند بگونه اي که هم اکنون حدود 15% از دانشجويان مرکز همزمان در خارج از مرکز مشغول بکار مي باشند که خود نشان از لياقت و شايستگي دانشجويان و نتيجه زحمات و درايت همکاران مرکز مي باشد.
* تعداد فارغ التحصيلان رشته معماري از مرکز آموزشکده فني و حرفه اي سما يزد
تاکنون تعداد 180 نفر از دانشجويان اين مرکز اعم از برادر و خواهر در رشته معماري به مقام فارغ التحصيلي نايل گشته اند که در 2 گروه دانشجويان با ديپلم کاردانش و با ديپلم فني و حرفه اي از محضر اساتيد بزرگوار و گرانقدر خود بهره برده و اکثراً در دفاتر معماري و رشته تخصصي خود اشتغال دارند.
* دستاوردهاي آموزشي – پژوهشي رشته معماري آموزشکده فني و حرفه اي سما يزد
1-  ميزباني و برگزاري اولين جشنواره مهارتي – پژوهشي رشته معماري در سطح کشوري آموزشکده هاي فني و حرفه اي سما سراسر کشور در شهريور ماه 1385
2-  برگزاري اولين دوره مسابقات مهارتي بين آموزشکده هاي استان يزد
3-  ميزباني و برگزاري دومين جشنواره مهارتي – پژوهشي کشوري رشته معماري آموزشکده هاي سما سراسر کشور در شهريور 1386
4-  برگزاري 3 نمايشگاه از آثار دانشجويان همزمان با برگزاري جشنواره ها
5-  برگزاري 4 دوره جلسات گروه آموزشي معماري
6- بازديد و گردش هاي علمي دانشجويان از ابنيه سنتي استان و خارج استان
7- شرکت دانشجويان رشته معماري در جشنواره مهارتي منطقه 4 و کسب مقام سوم و چهارم سال 1386
8-  کسب مقام اول مسابقات پژوهشي معماري در سطح منطقه 4 در اسفند ماه 1386
9-  کسب مقام دوم کشوري در بخش پژوهشي جشنواره سراسري آموزشکده هاي سما سراسر کشور در ارديبهشت 1387
10-  برگزاري سمينار علمي با عنوان « معرفي بناي تخت جمشيد»
* افق آينده
امروزه جايگاه هنر، معماري و شهرسازي بعنوان تجسمي برخاسته از متن تمدن و فرهنگ ايران اسلامي بر هيچکس پوشيده نيست. بدون شک سير صعودي دستاوردهاي نوين علمي بخصوص در عرصه معماري مرهون تلاش و همت والاي تمامي صاحبان علم و انديشه، اساتيد گرانقدر دانشگاهي و دانشجويان سختکوش و ساعي و دور انديشي است که به آينده بشريت نگاهي متفاوت داشته و مي کوشند تا با برطرف نمودن موانع در ساختن آينده اي بهتر گام بردارند.
در چنين شرايطي شيوه هاي سنتي آموزش امکان دستيابي به اين امر خطير را فراهم ننموده، انتظار مي رود روشهاي نويني براي تقويت و تکميل نيازهاي دانشجويان پيش بيني و اجرا گردد که از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:
1- شناخت و ترويج معيارهاي زيبا شناسي و توجه به عناصر بصري موجود در نمادهاي ايران- اسلامي
2- بستر سازي مناسب جهت رشد و ارتقاء استعدادهاي متکبر و خلاق در زمينه معماري و ساختمان
3- تقويت حس اعتماد به نفس و ايجاد روحيه رقابت سازنده و مثبت بين دانشجويان رشته هاي معماري و ساختمان
4- ارتقاء سطح علمي و پژوهشي دانشجويان معماري و ساختمان
5- جذب و بکارگيري اساتيد و مدرسان ممتاز و مجرب و مطرح
6- بالا بردن سطح علمي و مهارتهاي علمي دانشجويان با تجهيز کارگاهها و آتليه هاي معماري و ساختمان

با تقديم احترام – اباذر مهـرعلي                                  
عضو هيأت علمي و مدير گروه معماري و ساختمان